Pål Ketil Botvar om julegudstjenester i ny bok om religion og menneskerettigheter
Religion, Education and Human Rights – Theoretical and Empirical Perspectives
KIFO-forsker Pål Ketil Botvar står bak kapitlet May Children Attend Church Services During School Hours? How Debates on Religion in the Public Sphere Affects Norwegian Schools.
Artikkelen inngår i boka Religion, Education and Human Rights – Theoretical and Empirical Perspectives, redigert av Anders Sjöborg og Hans-Georg Ziebertz (Springer forlag). Den inneholder artikler som diskuterer religion i skolen i så ulike europeiske som Polen, Hviterussland, Estland, Finland og Norge.
Til sammen retter artiklene søkelyset på hvordan undervisning om religion kan forenes med et menneskerettighetsperspektiv.
I Botvars artikkel diskuteres bakgrunnen for den økende offentlige oppmerksomheten om skolenes julegudstjenester. Skolegudstjenestene er en del av et større bilde der religion både er blitt mer synlig og mer omdiskutert i offentligheten.
Det fremgår det at både religiøse ikke-religiøse grupper kan være pådrivere når spørsmålet settes på dagsorden lokalt. Koblingen mellom skole og kirke aktualiseres også i forbindelse med andre høytider, slik som nasjonaldagsfeiringen. I befolkningen er det et flertall som støtter praksisen med skolegudstjenester ved høytidene. Men støtten varier med tilknytning til den lutherske folkekirken.
Linker for kjøp/forhåndsvisning
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-54069-6_6
https://www.amazon.co.uk/Religion-Education-Human-Rights-Perspectives/dp/3319540688/ref=sr_1_fkmr0_1?s=books&ie=UTF8&qid=1494485819&sr=1-1-fkmr0&keywords=religion+human+righst+sj%C3%B6borg
Innhold:
Chapter 1. Education in the context of religious pluralism and human rights – an introduction (Anders Sjöborg).
Chapter 2. Sacred or Profane? Human Rights in Religious Education (Katarzyna Zielińska).
Chapter 3. Path of Belarusian Secularism: Public Debates on Religious Education (Olga Breskaya).
Chapter 4. Examining Religious Education in Finland from a Human Rights Perspective (Saila Poulter).
Chapter 5. Silent religious minorities in schools in Estonia (Olga Schihalejev).
Chapter 6. May children attend church services during school hours? How debates on religion in the public sphere affect Norwegian schools (Pål Ketil Botvar).
Chapter 7. Teaching the History of Human Rights (Dan-Erik Andersson).- Chapter 8. Religion in school –a judicial perspective (Viktoria Enquist).
Chapter 9. How young Muslims and Christians structure Human Rights. An empirical study in Germany (Hans-Georg Ziebertz).
Chapter 10. The influence of the socio-cultural environment and personality on attitudes towards human rights. An empirical analysis in reference to human rights education (Hans-Georg Ziebertz).
Chapter 11. Conscientious objections in clinical healthcare education as a manifestation of religion (Kavot Zillén).
Chapter 12. Good Practice in Human Rights Education in Schools: Giving Effect to Article 29 of the CRC (Paula Gerber).